tirsdag den 15. juli 2014

Danmarks Radio vinder VM i Brasilien

Dækningen af VM er ofte et næsten ligeså populært debatemne som selve slutrunden. Ikke kun denne slutrunde - hver slutrunde!

Danmarks Radio og TV2 er de eneste danske tv-kanaler, der har dækket slutrunden med live-billeder fra Brasilien. Flere uger før slutrunden løb af stablen, annoncerede Danmarks Radio at de havde hyret Frank Arnesen, Morten Olsen og til sidst, men absolut ikke mindst, Nicklas Bendtner. Et kæmpe scoop for DR, som virkelig oppede sig panel-mæssigt denne slutrunde. TV2 holdt fast i de vante - mere eller mindre.

Introduktion

Den kontroversielle angriber skulle jo egentlig på klubjagt, men Bendtner havde åbenbart tid til andre ting også. Uden at kende de officielle seertal for nogen af tv-kanalerne og deres VM-dækning, er jeg ikke i tvivl om at dette var en ualmindelig genial genistreg af Danmarks Radio.

Folket var skeptiske overfor Bendtner. Hvordan kan man hyre en så skandaleramt fodboldspiller som ekspert? Jeg var bestemt også skeptisk. Det kunne jo umuligt gå godt. Overfladisk, arrogant og virkelig ikke særlig klog at høre på. Jeg kunne ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at det var en god cocktail. Hvordan han klarede det? Det vender vi tilbage til.

Ud over de førnævnte, har DR haft selskab af Peter Bonde, Pierre-Emile Højbjerg, Mads Junker og Niels-Christian Frederiksen i studiet, samt Henrik Liniger og Mikkel Beck plus 6'erens Peter Piil og Morten Bruun på kommentatorpladserne. Alle anført af vært Peter Møller, som blev suppleret af blandt andet Ulla Essendrop i Brasilien. I radioen havde DR også et hav af erfarne radioværter- og kommentatorer. Navne som Peter Falktoft, Mads Steffensen, Louise Dreisig, og Andreas Kraul. Et kæmpe ’setup med nogle af de mest kompetente fodboldnavne og nogle af Danmarks dygtigste journalister. En gave til fodboldelskeren.

TV2 har knap så stort ’setup’, men med mindst ligeså prominente navne. Peter Schmeichel som studievært, Thomas Frank, Niels Frederiksen, Zak Egholm, Niclas Jensen, Flemming Povlsen og også Morten Olsen som eksperterne. Uden for studiet var de repræsenteret i form af Rasmus Tantholdt, Morten Ankerdal, Jesper Steinmetz og Peter Grønborg.

Fodboldfest i tv, radio og på de nettet samt de sociale medier

DANMARKS RADIO:

DR havde med sine mange dygtige folk, en lang række programmer der dækkede slutrunden. På tv sendte de live fra Islands Brygge i programmet "Brasilien på Bryggen", som var op- og nedtaktsstudie til diverse kampe. Her havde man ofte bl.a. Ulla Essendrop med live fra Cobacabana. Programmet blev bestemt ikke mindre seervenligt ved at man havde opstillet en storskærm på plænen bag studiet, og inviteret hele Danmark til live, gratis og udendørs fodbold-VM på storskærm. På den måde sørgede man for, at der var liv og sjæl til hvert studie.

Studiet var besøgt af flere fodboldhoveder. Det var en fornøjelse, at få flere og flere øjne på slutrunden. Dog var jeg ikke begejstret af Pierre-Emile Højbjerg. At bruge en 18-årig knægt som fodboldekspert, virker useriøst for mig, også selvom han spiller i Bayern München. Jeg var ikke overbevist af hans udtalelser og meninger, men mener dog alligevel, at han bragte noget kækhed, ungdom og gode anekdoter ind i indslagene.

Peter Møller gjorde fremragende figur som vært. Godt humør, charmerende, lidt fræk i sine kommentarer, neutral, godt forberedt og en behagelig stemme.

Ud over de sædvanlige optaktsprogrammer, så havde DR også valgt at kigge lidt skævt på det. På DR3, sendte de hver morgen klokken 9 programmet "VM i vandkanten". Dette var efter min mening en kæmpe fornøjelse og overraskelse. Med forskellige daglige kendte gæster fra vidt forskellige brancher, tog man fat på sjove klip fra slutrunden og placerede dem på en "hot or not"-agtig skala, man forudså aftenens kampe ved hjælp af en mus i et hjul, og snakkede med gæsterne om deres VM-minder. Det var uden tvivl rigtig god underholdning, for at få et skævt billede af slutrunden.

Kampene er selvfølgelig den største del af slutrunden, og med den følger kommentering. DR og TV2 havde hver to kommentator-teams med i Brasilien. DR’s bestående af Henrik Liniger og Mikkel Beck (finalen: Nicklas Bendtner) samt Peter Piil og Morten Bruun, der var lånt hos 6'eren. TV2 stillede med det vante team Flemming Toft og Morten Bisgaard, samt Thomas Kristensen og Jess Thorup. Der har gennem slutrunden været heftig debat om deres præstationer, men det er der jo altid.

Personligt er jeg stor fan af Henrik Liniger, men jeg synes bestemt det svækkede ham, at Nicklas Bendtner var ved hans side i finalen. I hvert fald de første 20 minutter indtil Bendtner kom ud af sit skjul. Liniger formåede ikke at holde Bendtner-jokes til siden eller en lille intern quiz med angriberen. Dette ødelagde min oplevelse, og ellers gode billede af Liniger.

Bendtner var et uventet navn på kommentatorpladsen og han startede også blidt op, uden at gøre sig i nogen sindsoprivende kommentarer. Lidt efter lidt fik han dog spillet sig op, og endte med at være ganske kompetent og skarp medkommentator. På de sociale medier, var mange skeptiske over for ham, specielt i starten, men det virkede som, at alle gik tilfredse i seng. Efter min egen mening, synes jeg dog ikke han var anledningen værdig. Jeg synes ikke det er nogen god idé, at smide en uprøvet kommentator i boksen til en VM-finale. Der vil jeg have, en jeg har fulgt, og som jeg ved, har fulgt slutrunden fra start til slut, og som kan fortælle mig noget jeg ikke ved. Og selvom Nicklas Bendtner var overraskende dygtig (i hvert fald ift. forventningerne, erfaringen og alternativet, Mikkel Beck, som jeg - ligesom så mange andre - var mindre tilfreds med), så formåede han ikke at gøre det. Dog er jeg ikke i tvivl om, at det var en god måde for DR, at lokke seere til, uden at kende de officielle tal.

Peter Piil og Morten Bruun var, som altid, ren og skær fornøjelse, at høre på. Velorganiserede- og forberedte. Jeg synes de klarede det fortrinligt.

På nettet røg den seriøse hat dog af DR. De såkaldte 'memes' og billeder med talebobler, taget fra VM-studiet, blev postet i store mængder på Facebook og Twitter i sådan en grad, at det næsten blev irriterende. Og nogen af billederne var ikke engang sjove. Men hatten af for engagement. Målgruppen var helt klart de yngre.

På DR's VM-side, har der også været meget aktivitet. Højdepunkter, liveblogs og mit yndlingspunkt: quiz. Marcos de los Reyes kørte adskillige quiz under VM, blandt andet en hvor man ud fra  lydklip, skulle gætte hvilket mål David Villa lige havde scoret under slutrunden i 2010.

Derudover havde DR deres live-blog kørende under alle kampe, suppleret med Danske Fodbolddommere ved udvalgte kampe. Danske Fodbolddommere kørte '#livedommer' i DR’s livetekst og var en god hjælp ved tvivlsomme kendelser.

Danmarks Radio var også aktive i radioen med Liga på P3, Rio på P3, dokumentarprogrammer på p1 og livekommentering af kampe. P3 var for øvrigt også aktive brugere på Snapchat.

TV2:

DR’s rivaler, TV2, bød på erfarne og kloge tv-hoveder. Peter Schmeichel var manden i spidsen for studierne, og det er meget smag og behag med den mand. Personligt er jeg ikke fan. Jeg synes ikke han er god nok til at opføre sig neutralt, og jeg er ikke fan af den måde han snakker om sin egne erfaringer. Det havde da været okay, at dele ud af erfaring og egen viden, hvis det var ham der var eksperten, men det er det ikke. Desuden virker det absurd, at det er ham der er tv-vært, når Zak Egholm står og er uddannet journalist, og det faktisk er ham der bliver brugt som fodboldekspert.

Når det så er sagt, så synes jeg Zak Egholm er en fremragende gut. Han er dygtig, velformuleret og skarp i sine analyser. Sammen med Niklas Jensen, Niels Frederiksen og Thomas Frank (og Morten Olsen i starten) kunne det næsten ikke blive mere nørdet. Sammen var de utrolig nørdede og simpelthen guf for ørene.

Man kunne i løbet af slutrunden på TV2 Play følge eksperterne i deres "kontrolpanel", hvor de analyserede og selv fulgte med i kampene. Dette krævede dog man betalte for det.

Flemming Toft er en historie for sig selv. En legende inden for branchen, men en af dem, jeg mener, burde stoppe mens legen er god. Toft er en ganske dygtig kommentator, men han er simpelthen ikke up-to-date nok mere, og det tror jeg TV2 mister seere på. Det gør det ikke meget bedre, at han er mixet med Morten Bisgaard, som virkelig ikke er skarp nok til at kommentere en VM-slutrunde. Jess Thorup var eneste lyspunkt i TV2's kommentatorbokse.

TV2 dækkede ikke kun kampene på tv. Også nettet blev ivrigt brugt til Twitter, Facebook og live-blogs. Mens der blev postet VM-artikler galore på Facebook, gjorde de også god figur på Twitter. De var - i modsætning til DR - mere seriøse på de sociale medier.

Eksperter blev hentet ind til at svare på seerspørgsmål ved TV2's liveblogs, bl.a. var Bundesliga-kommentator Henrik Hvillum ekspert ved Tysklands kampe. Det har i den grad gjort TV2 mere attraktiv end DR, hvis jeg skulle sige det.

Jeg runder så småt af med mit største irritationsmoment ved slutrunden. Nationalsangene. TV2 kom flere gange for sent til nationalmelodierne grundet reklamer, og det synes jeg simpelthen er en skandale! Det er virkelig en måde man kan identificere sig med landene der spiller på - både tilskuere og spillere. Dette har jeg dog udtrykt min vrede omkring, og hele mit første blogindlæg omhandler lige netop det emne. Læs gerne, hvis I lyster.

Konklusion

Nå, men som I nok kan læse, er jeg absolut størst fan af DR’s VM-dækning. Måske er det fordi den rammer min målgruppe rigtig godt, da de er aktive på de sociale medier på en anden måde en TV2, og har nogle kæve programmer i form af VM i Vandkanten, som var en af mine store højdepunkter. Derudover synes jeg også de vinder på kommentatorpladserne, selvom det ikke var specielt opsigtsvækkende fra nogen af kanalerne. Studiet er dog den mest væsentlige del, og der synes jeg faktisk kun DR vinder på Peter Møller. Begge kanaler var stærkt repræsenteret i form af kloge fodboldeksperter, men DR var altså bedst repræsenteret med studievært, Peter Møller.

Hvad synes I? Deltag gerne i debatten!

Jeg vil gerne takke for en stor og god slutrunde. Jeg glæder mig til om fire år, hvor vi igen skal samles om et VM - forhåbentlig med Danmark repræsenteret. Vi ses i Rusland!

--

Ovenstående var skrevet før VM-finalen. Jeg har dog først valgt at udgive den nu. Politiken skrev i går, at DR vandt VM-dækningen. 52 % så VM på DR, som også havde 997.000 seere i finalen, mens TV2 "kun" havde 906.000. Det er første gang siden VM 2002, at DR har flere seere end TV2 ved en VM-finale - og så er endda med Nicklas Bendtner.

1 kommentar:

  1. Hej Nicolai. God og skarp analyse. Det glæder mig, at du kunne lide vores dækning. Mvh Jacob Kwon, chef for DR Sporten

    SvarSlet